
Maal tellimisel: Kas tõeline luksus või miski, mida võib endale lubada igaüks?
Kas oled kunagi mõelnud, miks üks maal maksab 150 eurot ja teine – 10 000 eurot, isegi kui nende idee tundub sarnane? Kas kunstnik on vaid see, kes on õppinud ja lõpetanud kunstikooli? Just nendest aktuaalsetest ja vahel ka delikaatsetest kunstimaailma küsimustest rääkis «GetaPro.ee» kunstnik Anne, kes rõõmustab talle GetaPro portaali kaudu tellimuse teinud kliente kaunite tellimusmaalide ja erinevate interjööriesemetega.
Anne, millal on inimesel õigus nimetada end kunstnikuks? Kas siis, kui ta on saanud vastava hariduse, või siis, kui ta väljendab end loominguliselt ja tunneb end kunstnikuna?
Igaüks otsustab ise, kas nimetada end kunstnikuks või mitte. Mõnikord nimetab sind nii ühiskond või teised inimesed, kuid üks teeb seda lugupidamise ja uhkusega, teine aga lihtsalt pilgates. Minu arvates siiski ei muuda inimesele omistatud tiitel tema eneseväljemduse soovi ja vajadust. Minu puhul aga maalin ma seetõttu, et teisiti lihtsalt ei saa.
Kuidas kujuneb maali väärtus ja hind? Miks on hinnad sedavõrd erinevad? Kindlasti oled kuulnud selliseid kommentaare kunstiteoste kohta, nagu - „Nii oleksin ma isegi võinud joonistada, mille eest siin nii palju maksta?
Hind kujuneb tavaliselt materjalide ja tööaja maksumuse põhjal, mis korrutatakse 3, 4 või enama kordselt. Samas võib kunstnik hinda ka langetada hetke nõudlust arvestades, või ka hoopis tõsta, tuginedes erilisele emotsioonile, mille abil teos oli loodud. Näiteks kui maal sündis erilises meeleolus, võin ma hinna kõrgemaks tõsta, et see töö jääks minuga kauemaks. Kui kellelegi aga töö väga meeldib, saab ju kõike arutada, ka hinda, sest kunstnikule on tähtis, et teosed leiaksid oma koha ja õiged inimesed. Tellimustööde puhul on asjad veidi teisiti – seal arvestan aja, jõupingutuse ja materjalidega ning lähtun tavaliselt sarnaste teoste keskmisest hinnast.
Oletame, et inimene soovib oma elutuppa maali või kunstiteost. Kuidas valida kunstnikku ja millele tähelepanu pöörata?
Valides maali konkreetse ruumi jaoks, peab arvestama interjööri, stiili ja tonaalsust, sest maal võib harmoneeruda ja täiendada, aga mõnikord ka hoopis segadust tekitada. Eesti inimestel on tavaliselt väga hea maitse, kuid soovitan lähtuda mitte ainult isiklikust tunnetusest, vaid kuulata ka valitud kunstniku soovitusi. Mulle meeldib, kui enne tööga alustamist saan näha ruumi fotosid, mida maal on kaunistama mõeldud. Samuti tasub kunstnikuga arutada ka maali mõõtmete üle.
Milline on etikett tellimisest kuni töö valmimiseni ja kliendile üleandmiseni? Mida peaks teadma, et protsess oleks meeldiv ja lugupidav mõlemale poolele? (Kuidas kokku leppida töö välimuses, hinnas, tähtaegades ja muudes küsimustes?)
Etiketi osas – lihtne ja viisakas suhtumine teineteisesse. Kõige olulisem on siiralt üksteist kuulata. Hinnast tuleb lihtsalt rääkida, arutada, otsida mõlemale poolele sobivat lahendust. Mõnikord peab kunstnik hinnas järele andma, kuid vahel olen ka keeldunud tellimusest, kui pakutud hind on ebamõistlik ja töö kvaliteetne teostamine seatud tähtaegadeks poleks olnud võimalik.
Mis on kõige keerulisem ja mis kõige inspireerivam tellimustööde juures? Kas Sulle on oluline teada kliendi iseloomu, huve ja maailmavaadet?
Kõige keerulisem on siis, kui pole selge, mida klient täpselt tulemuseks saada soovib, või kui protsessi käigus muutuvad ootamatult nii mõtted kui ka üksikasjad. Inspireeriv on minu jaoks ettevalmistusprotsess, maalimine ise ja viimane lakikiht, kui töö „lööb särama“ ja on valminud. Loomulikult sooviksin ma meeleldi teada ka kliendi iseloomu, maailmavaadet ja muid nüansse – nii on lihtsam maalida.
Milline tellimus on Sinu jaoks olnud kõige üllatavam või meeldejäävam? Vahest on Sul mõni eriline lugu rääkida?
Mäletan kõiki oma tellimusi, piisab vaid teose foto nägemisest ja kõik meenub. Võiksin oma tööd liigitada rühmadesse: kiired ja kergemad maalid; tööd, mis nõudsid palju pingutust; peened meditatiivsed koopiad; tööd, mida ei antudki ära, jmt. Meenub eriline juhtum, kus üks naisterahvas rääkis oma nägemusest ja soovist – vaja oli õrnade lilledega maali tumedal või erksal taustal. Vaadates mu töid, usaldas ta mind täielikult. Töö teostamisel aga tekkis mitme värvikihi kuivamisel, ilmselt mingi keemilise reaktsiooni tõttu (punane põhi, pealekantud sinakasroheline värv), taustale kujutis, mis meenutas suurte mõtlike silmadega ja juusteta inimest. Ma ei katnud seda kinni ja nii jäigi see nägu õrnade lillede sekka. Püüdsin seda kliendile selgitada, kuid teda see asjaolu ei huvitanud – tulemus meeldis talle väga. Nii elabki kusagil praegu minu eriline maal. Ausalt öeldes on iga uus töö minu jaoks eriline. Alguses on vahel raske tööga alustada, kuid kui protsess kord juba käivitub, siis kõik ka õnnestub. Mulle meeldivad mu maalid, nii sellised kui ka teistsugused.





Millistel puhkudel tellitakse maale või kunstiteoseid kõige sagedamini?
Maale tellitakse kõige sagedamini kingituseks, mälestuseks või mõne ammu peas kantud idee elluviimiseks, mida soovitakse lõpuks teostada ja oma interjööri seas näha.
Kuidas jõudsid selleni et maalimisest ja disainist sai lõpuks elukutse? Kas see oli mingi konkreetne hetk, mil hobi muutus tööks?
Alguses õpetasin aastaid lastele kunstikoolis maalimist, joonistamist ja tekstiili, samuti andsin oma stuudios eratunde lastele ja täiskasvanutele. Mingil hetkel mõistsin - selleks, et maalimisest elatuda, ei piisa vaid õhtutest ja nädalavahetustest, oli vaja palju enamat kui vaid joonistamise oskus. Tuleb olla ka hea müüja, turundaja ja palju muudki.
Kuidas suhtud tehisintellekti (AI) ja digitaalsete tehnoloogiate ilmumisse kunstis? Kas usud, et AI suudab kunstnikke asendada või arvad, et elavale kunstile jääb alati omane väärtus?
AI abil saab kiiremini ning mitmes variandis luua näidiseid ja visandeid, säästes sel viisil aega. Näiteks kui varem kulus mul visandi tegemiseks pliiatsi ja värvidega nädal, siis hiljuti veel võttis tahvelarvutis sama töö kõigest päeva. Nüüd kulub selleks vaid minuteid või tunde. Küsimus on hoopis selles, kuidas me AI-d kasutame? Kunstniku loodud maal on väärtuslikum kasvõi seetõttu, et alati on olemas juhusefaktor. Maalides võin igal hetkel jääda juhuse juurde pidama ja seda edasi arendada. Samas tunnistan, et ka AI analüüsitud ja parimate näidete põhjal loodud töödel on oma koht. Kuid inimese oma kätega loodud tööd pean ikkagi väärtuslikumaks ja täiesti kordumatuks.
Milline on Sinu kogemus portaaliga «GetaPro.ee»? Kas see portaal on osutunud Sulle kui professionaalile mugavaks ja kasulikuks? Kas leiad siit endale uusi kliente?
Mulle meeldib «GetaPro.ee», see on hästi loodud portaal! Näiteks on mugav, et klientidel on võimalus kohe vaadata erinevaid näidistöid minu profiilis ja ma ei pea neile selleks ise eraldi pilte saatma. «GetaPro.ee» abil leian oma väiksemaid erakliente. Ma ei võrdle seda galeriide ega rahvusvaheliste platvormidega, kuid minu jaoks on tegevus siin huvitav hobi lisasissetuleku eesmärgil. Tänan Teid teie töö eest!
Tagasi