Kuidas luua väikeettevõttele veebisaiti? Vestlus programmeerijaga

GetaPro

Kuidas luua väikeettevõttele veebisaiti? Vestlus programmeerijaga

  • Blog
  • 18-10-2023

Kõige sagedamini hakkavad väikeettevõtjad IT-spetsialisti otsima siis, kui selgub, et äri on nii suureks kasvanud, et Facebooki või Instagrami lehel reklaamimisest enam ei piisa - vaja on uut funktsionaalsust ja kodulehte või veebipoodi.

Sageli tekib sel hetkel segadus – millist veebisaiti ma vajan, kui kaua selle loomine aega võtab, kui palju see maksab ja mis kõige tähtsam – kes oskab seda minu jaoks luua?

IT-spetsialistide pakutavatest teenustest, nende omadustest ja kuludest rääkisime Richardiga, kes pakub teenuseid individuaalse IT-spetsialistina Getapro.ee platvormil.

 

Richard, räägi meile natuke endast ja oma IT-sektoris töötamise kogemusest.

Minu esimesed sammud programmeerimises algasid 8-aastaselt Visual Basicu´ga. Suurema osa oma teadmistest infotehnoloogia vallas omandasin iseseisvalt. Valdan programmeerimiskeeli nagu PHP, JS (React, jQuery), Python, C++, C# ja ka paljusid teisi. Kui rääkida veebilehtedest, siis ma loon neid peamiselt Wordpressi põhjal, mis on kirjutatud PHP-s. Samuti arendasin mänge.

 

Miks eelistad töötada füüsilisest isikust ettevõtja ja spetsialistina ja mitte näiteks suure ettevõtte töötajana?

Ma ütleksin, et see on minu iseloomus – olen individualist. Naudin väga erinevaid väljakutseid ja tunnet, et minu areng ja uute teadmiste omandamine ei ole kunagi piiratud. Enda heaks töötades tean selgelt, et kogu vastutus projekti eest lasub ainult minul ja, kui on olemas sellised mugavad platvormid nagu Getapro.ee, siis pole iseseisvalt töötamine keeruline.

 

Kuidas GetaPro.ee sind aitab?

Getapro.ee kohta oskan öelda vaid parimat. Platvormi endaga harjumine võttis aega, kuid kuu ajaga sain juba 9 arvustust ja ka päris palju huvitavaid kliente. Hetkel on mul Getapro´s klient, kellel on vaja teha koduleht koerte hooldussalongile.

 

Milliste palvetega kliendid sinu poole pöörduvad?

Getapro.ee päringutele tuginedes tegelesin kodulehtede arenduse, andmete integreerimise, andmete lugemise ja töötlemise ning küljendamisega. Aitasin isegi ühte üliõpilast ülikooli programmeerimisülesannete täitmisel, aga üldiselt on selleks enamasti vajadus veebisaitide või veebipoodide järele.

 

Milline ülesanne on sinu kogemuse põhjal kõige huvitavam?

Kliendil oli vaja arendada rehvide ja velgedega tegelevat veebipoodi - tarnijatelt oli vaja importida andmeid ligikaudu 45 000 kaubaartikli kohta. Tuli tagada, et andmete import koos kõigi piltidega toimuks 2 korda päevas. See oli juhtum, kui Wordpressi võimalused olid liiga piiratud. Meil õnnestus andmebaasi ja skripte optimeerida ja lõpuks organiseerisin kõik ise ning kõik õnnestus! Oli veel üks naljakas juhtum, kus tegin ühele tudengile ülikooli ülesandeid, aga selgus, et ka tema õpetaja kasutab Getapro.ee-d ja ta nägi selle tudengi kuulutust. Edasi võite ise arvata... :D

 

Kas saad meile lühidalt rääkida, kuidas veebisaite arendatakse?

Tänapäeval tehakse veebilehti harva nullist, välja arvatud mõned suurettevõtted, kes vajavad spetsiifilisi lahendusi. Tavaliselt luuakse veebisait valmisplatvormidel, näiteks Wordpress´is. Kui see on pood, kasutavad nad Shopify´t jne. Nendel platvormidel on oma liitumistasud, mis arusaadavalt varieeruvad. Kõige sagedamini on kulud seotud hostimisega. Hostingu tähendus - lihtsalt öeldes on see koht, kus asub server ja kus asub sait ise - saidi kood ja failid. Domeen on nime/aadressi lehekülg, näiteks Getapro.ee. Kõik on konfigureeritud nii, et see domeen läheb serverisse, kus sait ise asub. Funktsionaalsus on samuti erinev. Näiteks Wordpress on väga laia funktsionaalsusega platvorm, millel saab teha peaaegu kõike: portfooliot, kauplust, suhtlusvõrgustikku jne. Minu kogemuse järgi pole peaaegu ühtegi klienti, kelle ülesannete täitmiseks Wordpress ei sobiks. Isegi kui midagi Wordpressis ei töötanud või oli puudu, võisin selle koodi eraldi kirjutada.

 

Milliste kuludega peaks klient arvestama, kui soovib veebisaiti luua?

Veebipoe arendamine ei ole tehniliselt keeruline protsess. Väljakutse on korraldada selliseid lahendusi nagu saatmis- ja maksevõimalused. Need on kliendiintegratsioonid, mis hõlmavad ka pangamakseid. Maksumus võib jääda 750-1000 euro kanti. Veebileht maksab olenevalt selle keerukusest ca 350-500 eurot.

 

Kui kaua töö aega võtab?

Isiklikult töötan väga kiiresti ja tavaliselt korraga mitme projekti kallal. Kiirkorras saaksin umbes nädalaga veebipoe teha. Eeldusel, et kliendil on selge visioon ja meil on aktiivne suhtlus.

 

Kas klient võib oma lehel muudatusi teha ise või peab ta pöörduma spetsialisti poole?

Kui tegemist on tehniliste probleemidega, siis ma loomulikult aitan oma kliente, aga kui tegemist on igapäevase info/sisu liikumisega, mis nõuab saidil muudatusi või täiendusi, siis saab klient seda ise teha. Näitan kliendile, kuidas ta saab ise parandusi sisse viia ja lahkun! Mul oli hiljuti kaks klienti, kes palusid mul mõne aja pärast muudatusi teha, loomulikult tegin seda ilma lisatasuta.

 

Millega peaks klient arvestama, et koostöö IT-spetsialistiga oleks tulemuslik ja nauditav?

Kliendi jaoks on peamine, et ta mind üles leiaks ja teaks, mida ta tahab. Nagu ma juba ütlesin, ei ole kodulehe arendamise protsess keeruline, kuid raskused algavad siis, kui klient ei tea tegelikult, mida ta tahab, tal pole konkreetset visiooni, siis pean selle enda peale võtma, välja mõtlema kontseptsioon jne. See tähendab, et ma pean mõtlema logole, värvidele, jaotistele ja fotode paigutusele. Muidugi saan sellega hakkama, aga see võtab rohkem aega ja vaeva. Küll aga ootan klientidelt oma panust, et tulemus oleks kiirem ja parem. Kui klient saab aru, mida ta tahab, saan tehniliselt teha peaaegu kõike. On ka juhtumeid, kus klient ei võta ühendust, kõhkleb ja pean vastuseid kaua ootama, siis jõuame ummikseisu ning sel juhul pean protsessiga viivitama ja vastuseid ootama või võtan hoopis riski ja töötan omal käel edasi - lõppude lõpuks ei pruugi tulemus kliendile meeldida ja töö tuleb ümber teha.

 

Kas on mõtet teha veebisaiti, kui teil on Facebooki leht?

See on pigem turundamise küsimus. Usun, et on aegu, kus saab hakkama ka pelgalt Facebooki lehega, kuid kindlasti peaks olema koduleht, kui sul on veebipood või portfell, mida on oluline näidata, et toodet või teenust edukalt müüa. Mõnikord on see prestiiži küsimus, millele elegantne veebisait võib sageli kaasa aidata. Kui inimesel on oma eesmärgid, siis miks mitte?

 

Milline sait on sinu arvates halb?

Selle, kas veebisait on hea või halb, määrab suuresti see, kas see saab potentsiaalsetelt klientidelt vastuseid või mitte. See tähendab, et leht tuleb seadistada nii, et seda oleks mugav vaadata mitte ainult arvutiekraanilt, vaid ka nutitelefonist: igal saidil peab olema oma mobiiliversioon. Kui lehel on suurepärane kujundus, kuid see ei reageeri, pole sellel suurt mõtet.

 

Millised muud IT-lahendused aitavad väikeettevõtetel saada kaasaegsemaks ja tõhusamaks?

Oman kogemust vestlusrobotite loomisega (Telegram jt) ning viimasel ajal olen palju tegelenud AI (tehisintellekti) lahendustega. Väikeettevõtetele võivad tehisintellekti lahendused kindlasti huvi pakkuda, kuna need võimaldavad asendada töötajaid erinevatel ametikohtadel ja näitavad ka ettevõtte “kaasaegsust”.

 

Kas saad kokkuvõtteks jagada kolme eelist, mis on seotud füüsilisest isikust ettevõtja IT-spetsialistiga?

Esiteks olen ma iseenda boss. Teiseks oskan ma oma aega planeerida. Kolmandaks saan ma ise otsustada, milliseid tellimusi vastu võtta. See annab mulle võimaluse õppida palju oma kogemusest, kujundada asjadest oma nägemus ja mitte juhinduda sellest, mida teised inimesed ütlevad. Klientide leidmine ei ole keeruline ja Getapro.ee aitas mind selles osas palju, seega pole vaja karta.


GetaPro.ee portaalist leiate nii IT-spetsialiste kui ka hinnavahemikke erinevatele IT-teenustele:

 

Tagasi